За прошедший год, глядя на переполненные пресными фильмами афиши, на унылые завязки сериалов, на бездушные книжные серии и ужасающе циничные выходки игроделов, я чувствовала, как моя вера в западную массовую культуру проваливалась на самое дно Марианской впадины. И тем удивительнее, что единственное действенное ободрение, лучом надежды коснувшееся этого дна, прозвучало уже под самый конец года из уст язвительного пошляка Yahtzee, когда он говорил о Fallout 76.

«People ask me if I worry about the future of the interactive arts in this era of triple-A being a constant stream of soulless exploitative knock-offs, but I'm not worried! Because we've been here before. At the end of the 90s, games like "Quake III" and "Unreal Tournament" tried to convince us that we didn't really want artistic single-player PC games when we could just pay to run on hamster wheels all day, and look what the 2000s brought us: "Deus Ex", "Thief II", "BioShock", "Portal"! It's always a phase. In the long run, the only eternal guarantor of success is a quality product well-made, ideally with tits on the front. The money to be made from knocking off what's popular and exploiting the stupid always dries up eventually, if only because the stupids die out from daring each other to headbutt the ceiling fan.»